23 November 2008

ISU BABI SANGKUT BERLARUTAN-MALAYSIAKINI

Isu kepala babi yang disangkut di rumah seorang AJK Umno Masjid Tanah masih menemui jalan buntu. Begitu juga dengan kes pembuangan kepala dan daging babi di Pantai Kamunting pada 17 Oktober lalu.

Ini berikutan apabila tiga orang suspek yang disyaki terlibat dengan kedua-dua kes berkenaan telah dibebaskan daripada tahanan reman apabila polis mendapati mereka tidak terbabit dengan dua kejadian berkenaan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri (KJSJN), Pemangku Senior Asisten Komisioner (P/ACP) Salehhudin Abd Rahman ketika dihubungi berkata polis tidak menyambung tahanan reman empat hari terhadap semua suspek yang berakhir semalam kerana siasatan mendapati mereka tidak terbabit.

“Hasil soal siasatan dijalankan didapati suspek tidak mempunyai kaitan dengan kes berkenaan, justeru mereka dibebaskan. Polis masih meneruskan siasatan kes ini bagi mengenal pasti suspek sebenar yang bertanggungjawab melakukan perbuatan itu,” katanya.

Isu ini dijangka akan terus menimbulkan kesangsian dan boleh mencetuskan isu perkauman. Lebih-lebih ada pihak yang sengaja menangguk di air keroh yang menaikkan banner untuk mengapi-apikan penduduk.

Dalam hal ini saya tetap menyalahkan sikap kerajaan negeri yang lemah dari aspek pengawasan dan penguatkuasaaan menyebabkan isu ini semakin rumit dan sukar untuk diselesaikan. Jika sebelum ini isu yang ditimbulkan hanya berkaitan dengan isu alam sekitar seperti bau busuk dan pencemaran pantai pelancongan berhampiran. Hari ini ia telah menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian kaum di negara ini.

No comments: