14 November 2008

KM PULAU PINANG:KATA BAGAI DIKOTA-MALAYSIAKINI

Apabila Lim Guang Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang ingin memperkenalkan gaya kepimpinan Khalifah Umar Abdul Aziz,khalifah terkenal zaman Bani Umaiyyah ramai yang memandang sinis. Tidak kurang yang mempersenda dan menganggap kenyataan itu hanya retorik dan untuk mendapat sokongan politik.

Namun, apabila satu persatu langkah berjimat cermat dengan mengutamakan kepentingan dan kebajikan rakyat diperkenalkan berbanding kerajaan BN sebelumnya maka ramai pihak mula mengkagumi dan mencemburui akan kesungguhan Lim Guan Eng.

Sehingga hari ini, beliau masih tidak mendiami kediaman rasmi ketua menteri kerana kos membaiki yang dianggap terlalu tinggi dan membazirkan wang rakyat.

Dalam beberapa siri lawatan tetamu kenamaan ke pejabat beliau di bangunan Komtar, tetamu-tetamu berkenaan menerima kejutan dihidangkan menu 'istimewa' berupa nasi bungkus dengan lauk ala kadar.

Terbaru kerajan negeri mengumumkan dasar mengutamakan kepentingan rakyat dengan perbelanjaan berhemah iaitu semua pegawai tertinggi kerajaan, termasuk Ketua Menteri, Lim Guan Eng, hanya akan menggunakan penerbangan kelas ekonomi atau tambang murah dalam melakukan segala urusan kerajaan.

Katanya, tiada penerbangan kelas pertama atau kelas perniagaan dibenarkan, tiada penginapan di hotel empat atau lima bintang dan segala majlis tidak akan dianjurkan di hotel mewah.

Dengan penarikan balik segala kemudahan ini katanya, Ketua Menteri, anggota exco dan pegawai tinggi negeri hanya akan menggunakan penerbangan ekonomi dan menginap di bajet hotel apabila menjalankan tugas di luar Pulau Pinang.

Langkah ini turut dilaksanakan sebelumnya oleh kerjaan Pakatan Rakyat di Perak yang dipimpin oleh Datuk Seri Ir. Nizar Jamaluddin.

Ini semua menjadi bukti bahawa kuasa dan kedudukan yang diperolehi oleh pimpinan Pakatan Rakyat bukan tujuan untuk kemewahan dan mengambil kesempatan dari kesempitan dan kesusahan rakyat.Mereka sanggup mengenepikan keselesaan walaupun mereka memiliki kelayakan untuk menikmati segala kemudahan yang disediakan.

Semua ini telah lama menjadi amalan kerajaan negeri di Kelantan yang diterajui YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Malah sehingga hari ini selama 18 tahun menjadi menteri besar, YAB Tuan Guru tidak mengambil elaun keraian dan elaun rumah sebaliknya diserahkan untuk mengisi dana kerajaan negeri.

Berbeza dengan kerajaan negeri yang dikuasai oleh BN budaya bermewah dan membazir dengan menggunakan wang rakyat dengan mengadakan majlis rasmi di hotel bertaraf lima atau enam bintang serta menggunakan penerbangan kelas perniagaan untuk sesuatu lawatan sama ada urusan rasmi atau peribadi adalah perkara biasa. Layakkah mereka bercakap dengan melaungkan slogan tradisi membela rakyat atau slogan terbaru Selamat, Aman dan Makmur?

Justeru itu, kepimpinan yang menjaga amanah dan megutamakan kepentingan rakyat wajar dikekalkan dengan diberi mandat untuk terus menerajui kerajaan negeri supaya kemakmuran dan keharmonian dapat dirasai oleh semua lapisan rakyat tanpa mengira bangsa,warna kulit dan agama.

No comments: