12 November 2008

STATUS BEKAS HAKIM:KERAJAAN DIDESAK BERI PENJELASAN-MALASYIAKINI


Ingatkan apabila kerajaan beri Ex Gratia kepada 6 bekas hakim kanan sebayak RM 10.5 juta segala-galanya dah berakhir rupa-rupanya masih ada isu lain pula timbul.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk seri Mohamed Nazri Aziz berkata hakim-hakim berkenaan bukan dipecat sebaliknya diminta bersara awal. Namun kenyataan Nazri disanggah oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir bahawa semua hakim berkenaan memang dipecat.

Dalam perkara ini, rakyat perlu diberi penjelasan tentang perkara yang sebenarnya. Terdapat dua isu besar tentang isu ini. Pertama,siapa yang bercakap benar dan siapa yang dusta.Kedua, jika dipecat apa perlu diberi ex-gratia dan bayaran pencen?

Kerajaan perlu sedar nilai RM 10.5 juta tidak termasuk bayaran faedah persaraan lain yang diberi adalah satu jumlah yang sangat besar. Ini merupakan duit rakyat sebagai pembayar cukai. Apa yang lebih penting, rakyat perlu tahu apa sebabnya mereka dipecat atau diminta bersara awal? Isu ini melibatkan jawatan tertinggi dalam sistem kehakiman negara. Malah jika pihak yang terlibat ialah pengerusi JKKK sekalipun orang ramai perlu diberi penjelasan untuk memberi keadilan kepada semua pihak

Apa yang berlaku seolah-olah ada sesuatu misteri yang cuba disembunyikan oleh kerajaan dalam isu ini.Namun,ibarat seperti cuba menutup bangkai gajah lambat laun kebenaran dan kebatilan akan terdedah akhirnya.

No comments: