01 February 2009

APA RESPON SPRM DALAM KEMELUT POLITIK DI PERAK?

Secara tidak rasmi kita dapat menduga apa yang telah berlaku di Perak. Dalam kes Datuk Nasarudin Hashim, Adun Bota yang menyertai PKR ,Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) begitu cepat memberi respon bahawa satu siasatan akan dijalankan sama ada wujud atau tidak unsur rasuah. Datuk Nasarudin pula menyatakan kesediaannya bila-bila masa untuk disiasat.

Dalam kes dua orang Adun Perak yang masih disembunyikan oleh 'nenek kebayan' di Gunung Semanggol iatu Jamaluddin Mat Radzi dan Osman Jailu kita menunggu respon SPRM dalam dua perkara :

1. Adakah tuduhan rasuah kepada kedua-duanya akan digugurkan dalam perbicaraan 10 Febuari ini sebagai 'habuan' kerana melompat ke BN atau perbicaraan akan diteruskan?

2. Adakah SPRM akan menyiasat tentang dakwaan wujud unsur rasuah dan peras ugut serta penculikan yang dilakukan kepada dua adun berkenaan?

Jika SPRM menutup sebelah mata atau menutup mata dalam isu ini bermakna nama BPR yang ditukar kepada SPRM hanyalah kosmetik yang tidak membawa apa-apa makna. Bermakna dakwaan SPRM juga terlibat sebagai watak utama di sebalik semua konspirasi politik di Perak benar-benar wujud dan berasas.

No comments: