15 February 2009

SEJAK BILA MUHYIDDIN JADI JURUCAKAP SPR?

Kebelakangan ini Muhyiddin Yassin dilihat banyak bercakap bagi pihak SPR. Dalam isu di Perak misalnya Muhyiddin meminta pembangkang menghormati SPR sebagai badan yang dipilih untuk menguruskan pilihanraya di Malaysia. Malah acap kali beliau mengulas dan mempertahankan kewibawaan SPR apabila dikritik oleh Pakatan Rakyat.

Hari ini sekali lagi beliau mempertahankan SPR apabila Pemimpin Pakatan Rakyat menyatakan bahawa wujud konspirasi di antara UMNO dan SPR dalam menentukan tarikh pilihanraya kecil di Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

Apa yang peliknya SPR tidak pula menjawab atau membalas hujah Pakatan Rakyat tentang senario yang berlaku.

Adakah ini sebagai satu strategi kempen jawatan Timbalan Presiden Umno ataupun Muhyyiddin dalam proses mempersiapkan diri untuk mengambil alih tugas pengerusi SPR? Ini kerana jika Muhyiddin tewas dalam pemilihan Umno Mac depan maka kerjaya politik Muhyiddin sudah dikira telah berakhir. Maka apabila tewas nanti kepada Ali Rustam yang kini jadi calon popular untuk menang jawatan Timbalan Presiden Umno, Muhyiddin boleh memohon atau menawarkan diri untuk jadi pengerusi SPR pula!

No comments: