03 February 2009

SPR WAJAR TUKAR NAMA

Keputusan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) telah diketahui. Seperti yang saya jangkakan itulah keputusannya. Walaupun penasihat undang-undang dari UIAM iaitu Dr. Aziz Bari berhujah bahawa notis speker Perak adalah sah. Timbalan speker Dewan Rakyat pun kata sah, jika surat dua adun 'bebas' Perak terbukti tak ada unsur paksaan masa turunkan tanda tangan . Malah bekas pengerusi SPR pun kata sah notis yang dikemukakan oleh speker Perak. Mereka meminta hal berkaitan undang-undang adalah tertakluk bidang kuasa mahkamah dan bukan SPR!

Cuma SPR sahaja yang kata tak sah. Tak sah bermakna tak cukup rukun yang sepatutnya. Tapi SPR tak sebut pula rukun mana yang tidak sempurna atau ada rukun yang tertinggal.

Jadi apa tugas speaker? Adakah selepas ini jika speaker dewan rakyat atau dun hantar notis bubar dewan rakyat dan dun SPR akan jawab tak boleh juga. Maka Dewan Rakyat dan Dun boleh sambung sepenggal dua lagi.

Elok rasanya, SPR tukar nama kepada SPRM ( Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia dan Mahkamah) tetapi nanti marah pulak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM juga). Kalau macam elok je gabung Suruhanjaya Pilihanraya dan Pencegahan Rasuah Malaysia.Barulah apa tindakan SPR nanti akan dianggap sah tidak boleh dicabar oleh mana-mana pihak.

1 comment:

fital said...

Sebab dia suruhanjaya, kena suruh baru jaya.siapa suruh ? itu carilah jawapannya