25 February 2009

SULTAN SELANGOR MAKIN DIKAGUMI DAN DIHORMATI...


Tindakan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menolak campur tangan berhubung kedudukan exco kerajaan negeri, Elizabeth Wong yang mahu meletak jawatan itu dan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lanjan telah mengangkat martabat baginda sebagai payung negeri yang dikagumi dan dihormati.

Inilah contoh dan amalan yang wajar diikuti oleh institusi istana di negeri negeri lain bagi menjunjung konsep raja berlembagaan.

Menurut kenyataan Setiausaha Sulit baginda, Datuk Mohamad Munir Bani di sini hari ini, keputusan tersebut dibuat kerana Sultan Selangor sememangnya bersikap berkecuali dalam hal ehwal yang membabitkan politik.

Malah, kes Elizabeth itu masih lagi dalam siasatan pihak polis selain melibatkan kedudukannya sendiri dalam politik.

Namun apa yang berlaku di Perak adalah sebaliknya. Tindakan instusi beraja telah menghakis dan mengurangkan perasaan hormat terhadap institusi yang mulia ini. Sultan dilihat dipengaruhi oleh 'tangan-tangan ghaib' yang kononnya ingin mempertahankan institusi beraja. Sebaliknya, berniat serong kerana kerakusan dan kegelojohan dalam berpolitik.

Orang Melayu memang terkenal dengan budi bahasa dan menyanjungi sistem beraja. Namun kebangkitan suara rakyat di Perak wajar dijadikan renungan oleh semua. Kenapa rakyat bangun dah menyatakan protes kepada istana? Siapa yang memperalatkan istana? Apakah punca pihak istana seolah-olah terpaksa tunduk kepada pengaruh politik sehingga mengabaikan prinsip undang-undang dan pelembagaan?

Tetapi apa yang berlaku di Selangor wajar membuka mata semua bahawa rakyat khususnya orang Melayu begitu menyayangi dan menyanjungi institusi istana dengan sikap yang ditunjukkan oleh baginda DYMM Sultan Selangor. Benarlah kata-kata " Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah'.

No comments: