17 March 2009

APAKAH TEORI KERAJAAN CAMPURAN MENJADI KENYATAAN?

Ehhh...makin hangat spekulasi sekarang ini. Siapa yang bakal menjadi mangsa atau dimangsakan pada petang ini. Jawatankuasa Disiplin Umno dijangkakan akan membuat keputusan tentang senarai mereka yang akan digugurkan serta akan digantung daripada pemilihan Umno.

Malah ada yang sudah mula tercari-cari keris Taming Sari, keris yang dikatakan keris keramat sejarah peninggalan Hang Tuah yang dikatakan hilang di hulu Sungai Melaka.

Spekulasi yang kembali hangat ialah apakah teori kerajaan perpaduan atau kerajaan campuran akan menjadi kenyataan? Saya dikemukakan teori ini sebelum 'Kerajaan 13 September' tersasar dari matlamat.

Pada awalnya saya hanya memandang sinis teori tersebut, bagi saya ia sesuatu yang mustahil dan mengarut! Tetapi perkembangan mukhtahir yang berlaku, menyebabkan saya berfikir semula adakah teori ini bakal menjadi kenyataan.

Persoalannya, adakah Pakatan Rakyat yang diterajui oleh PAS, PKR dan DAP boleh menerima mereka yang terbuang dari Umno untuk membentuk kerajaan campuran yang dimaksudkan? Lebih-lebih lagi mereka ini terdiri dari mereka yang terlibat dengan rasuah, skandal dan penyelewengan?

Pengkhianatan yang dilakukan oleh Adun Behrang dan Changkat Jering dari PKR dan Adun Jelapang dari DAP wajar dijadikan pengajaran agar Pakatan Rakyat agar perlu berhati-hati menganalisis dan membuat keputusan perkembangan yang berlaku.

Pas Khususnya mempunyai pengalaman pahit apabila kerajaan campuran yang dibentuk pada tahun 1974 telah menyebabkan bukan sahaja Pas menjadi mangsa permainan politik Umno tetapi telah menyebabkan perpecahan yang berlaku dalam Pas ketika itu.

YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sendiri menyatakan rasa tidak setuju dengan pembentukan kerajaan campuran yang diuar-uarkan.

Tetapi saya cukup yakin, Pas hari ini cukup matang sesuai dengan usianya lebih setengah abad dalam persada politik negara. Segala sepak terajang politik telah difahami tentang buruk dan baiknya.

Sebagai orang biasa, segala-galanya terserah kepada pucuk pimpinan Pas dan muafakat di antara komponen dalam Pakatan Rakyat. Lakukanlah apa yang terbaik demi untuk kebaikan dan kesejahteraan rakyat kearah kerajaan yang adil dan berkebajikan. Wallahu'alam.

No comments: