16 March 2009

SIAPA CALON UMNO AKAN 'TERSUNGKUR' RABU INI?

Menjelang Perhimpunan agong Umno pada 24-28 March ini, satu kejutan dijangka akan berlaku. Terkini pada hari Rabu ini difahamkan Jawatankuasa Displin Umno akan mengumumkan 20 calon yang bertanding akan hilang kelayakan tersebut.

Kemungkinan Datuk Norza Zakaria dan Datuk Azalina Othman termasuk dalam senarai tersebut. Umum mengetahui Norza sedang didakwa di mahkamah kerana tuduhan rasuah manakala Azalina sedang disiasat oleh SPRM.

Persoalannya siapa lagi yang 18 tu? Jerung atau ikan bilis? Mereka dari kem mana yang akan hilang kelayakan? Mereka dari Kem Pak Lah atau dari Kem Najib?

Apa-apapun serta siapa yang bakal hilang kelayakan nanti, pastinya akan menghumban Umno ke era perpecahan dan konflik yang semakin teruk. Mereka yang hilang kelayakan nanti akan hanya duduk berdiam diri di rumah tanpa berbuat apa-apa?

Walau bagaimanapun jumlah 20 orang yang bakal hilang kelayakan bertanding adalah satu angka yang sangat kecil berbanding kira-kira 1000 kes salah laku dan rasuah yang disiasat oleh Jawatankuasa Disiplin Umno. Malah dalam satu majlis ceramah umum beberapa hari lalu, Datuk Husam Musa menyatakan Pas mempunyai dokumen dan maklumat lengkap siapa yang terlibat dalam gejala rasuah dalam Umno untuk didedahkan dalam pilihanraya kecil nanti. Pastinya maklumat itu diperolehi dari sumber dalaman tertinggi dalam Umno. Lainlah kalau isu dan skandal yang didakwa hanya melibatkan pemimpin Umno cawangan!

Sama-sama kita tunggu dan lihat adakah di antara mereka nanti adalah di kalangan mereka yang bertanding jawatan tertinggi seperti timbalan dan naib presiden atau mereka yang bertanding dalam sayap parti seperti jawatan ketua pemuda, ketua wanita atau ketua puteri? Sama-sama kita nantikan sehari dua ini

No comments: