12 May 2009

1 MALAYSIA: NEGARA JADI BAHAN LAWAK JENAKA

Isu di Perak menyerlahkan bahawa idea IMalaysia hanya retorik yang tidak membawa apa-apa makna. Walaupun pelbagai pihak mengesa dan mendesak agar mengutamakan rakyat dengan memberi kembali mandat kepada rakyat Perak untuk membuat pilihan melalui pembubaran DUN, Umno@BN seperti buta dan tuli daripada rayuan majoriti rakyat Perak.

Hari ini Suhakam, MCA dan Gerakan turut mengulangi gesaan agar Dun Perak dibubarkan untuk menghormati hak rakyat dan menjunjung prinsip demokrasi. Apa kata perdana menteri 1 Malaysia? Tidak ada sebarang pilihanraya kecil di Perak. Semua ini menyerlahkan bahawa Umno@BN terus dengan tradisi menganiaya dan mendera rakyat.

Semua ini menyerlahkan bahawa Umno@BN takut berhadapan dengan rakyat. Apa sebenarnya yang ditakuti oleh Umno@BN jika pilihanraya diadakan di Perak? Bukankah mereka mendabik dada mengatakan mereka adalah kuat dan berpengaruh? Mengapa Umno@BN gentar walhal polis, SPRM dan semua agensi kerajaan memihak kepada mereka? Apakah yang Umno@BN bimbangkan kerana mereka mempunyai limpahan wang dan projek yang boleh ditabur dan dicurahkan kepada rakyat dalam pilihanraya ? Apa lagi yang UmnO@BN risaukan kerana semua media dari surat khabar dan rangkaian telivesyen dikawal oleh mereka?

Adakah Umno@BN hendak membiarkan negara ini terus menjadi lawak jenaka masyarakat dunia? Adakah Umno@BN gembira dengan situasi di mana pelabur tidak mahu lagi mencurah projek di negeri Perak? Mungkin ini lah agaknya yang dimaksudkan 1Malaysia: Rakyat didahulukan prestasi diutamakan.

No comments: