22 May 2009

MB MAHKAMAH VS MB RAKYAT

1. MB Mahkamah bermaksud MB yang dipilih atau diputuskan oleh mahkamah sama ada Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Persekutuan. Manakala MB Rakyat dipilih oleh rakyat menerusi proses pilihanraya.

2. MB Mahkamah oleh dipilih dari seorang hingga lima orang hakim yang dilantik oleh kerajaan yang memerintah. Manakala MB Rakyat dipilih oleh rakyat yang layak berumur 21 tahun keatas yang ada dalam buku daftar pemilih berdasarkan jutaan pengundi.

3. MB Mahkamah dipilih berdasarkan hujah dari peguam yang mewakili sesorang MB berdasarkan hujah perundangan yang memiliki tafsiran berbeza. Manakala MB rakyat diplih oleh rakyat berdasarkan isu dan perkembangan yang berlaku dalam aspek sosial, politik dan ekonomi.

4. MB Mahkamah hanya wujud apabila wujudnya rampasan kuasa setelah gagal menenangi hati rakyat melalui proses pilihanraya. MB Rakyat adalah MB yang dipilih berdasarkan keyakinan dan berjaya memenangi hati majoriti rakyat.

5. MB mahkamah dipilih berdasarkan keputusan hakim yang boleh berubah mengikut masa dan kepentingan ....MB Rakyat ialah MB dipilih dari lubuk dan suara hati rakyat yang akan menjadi HAKIM SEBENAR..HAKIM RAKYAT DI MAHKAMAH RAKYAT...

No comments: