04 June 2009

FESTIVAL HIJAU AHAD INI

Mungkin secara kebetulan dengan gelombang hijau yang mewarnai bandaraya Shah Alam di Selangor sempena Muktamar Pas ke 55, Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) di sini akan menganjurkan Festival Hijau untuk mempromosi dan mewujudkan kesedaran mengenai gaya hidup mesra alam sekitar sempena Hari Alam Sekitar Sedunia Ahad ini.

Pelbagai aktiviti diadakan untuk kanak-kanak, belia dan ibu bapa bermula jam 8 pagi sehingga 3 petang mengenai gaya hidup mesra alam sekitar.

Aktiviti itu antara lain ialah kitar semula sebagai satu cara hidup, mempelajari dengan lebih dekat mengenai kerja-kerja penyelidikan saintis FRIM serta kerja-kerja pemuliharaan Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF) Malaysia dan Persatuan Pencinta Alam Malaysia.
Selain itu, terdapat juga jualan dalam but kereta, demonstrasi panjat pokok serta lawatan berpandu ke pelbagai tempat di FRIM.

Harap-harap FRIM tidak fobia dengan warna hijau seperti sesetengah pihak dalam Umno@BN yang takut pada bayang-bayang bukan sahaja kepada warna hijau yang dikaitkan dengan Pas tetapi juga kepada warna biru muda (Keadilan), Kuning (Bersih), Merah(Protes),Putih (PPSMI) dan hitam(pejuang demokrasi).

No comments: