17 June 2009

HAKIM MAHKAMAH RAYUAN KES NIZAR CIPTA DUA REKOD...

Hakim Mahkamah Rayuan yang membenarkan rayuan Datuk Zamry Abdul Kadir mengenepikan keputusan Mahkamah Tinggi tentang siapa Menteri Besar Perak telah mencipta dua rekod mungkin dalam mana-mana sejarah perundangan dalam mahkamah di dunia ini.

Ketiga-tiga hakim berkenaan iaitu Datuk Md Raus Shariff, Datuk Zainun Ali dan Datuk Ahmad Maarop telah menghasilkan rekod pertama apabila membuat keputusan yang begitu pantas dalam membacakan keputusan yang memihak pada Zambry tempohari. Mahkamah hanya mengambil masa kurang 30 minit untuk membuat dan membaca keputusan tersebut.

Hakim mahkamah yang sama juga turut mencipta rekod kerana sehingga hari ini 'gagal' menyediakan laporan atau alasan penghakimannya sehingga kini walhal tempoh 30 hari tempoh rayuan ke mahkamah Persekutuan akan tamat pada Isnin depan. Apa maknanya tu? Oleh itu kita tidak boleh menyalahkan rakyat yang terus ragu dan melabelkan mahkamah menjadi alat kepada Umno@BN.

Dalam hal ini, Kes Liwat 2 seolah-olah mengulangi kospirasi 1998 dengan mengalami nasib yang sama apabila pihak pendakwaraya sehingga hari ini 'gagal' menyerahkan laporan polis serta dokumen berkaitan yang diperlukan oleh pihak peguambela.

No comments: