24 July 2009

AWASI PROVOKASI DAN SABOTAJ KUMPULAN PRO ISA


I Ogos ini akan mencatat sejarah kerana jika tidak ada aral melintang dua pihak yang berbeza dalam isu yang satu akan berdemontrasi. Tetapi dengan haluan yang berbeza, prinsip yang bertentangan umpama langit dengan bumi.Dua kumpulan ini melibatkan dua kumpulan anti ISA dan penyokong ISA.

Kumpulan anti ISA diterajui oleh Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) yang mendapat sokongan padu dari semua komponen dalam Pakatan Pakyat serta 83 NGO seluruh negara. Dikhabarkan Gerakan akan turut sama dalam demontrasi membantah ISA.Pemimpin tertinggi pakatan Rakyat awal-awal lagi mengesahkan akan turut serta.

Manakala penyokong ISA terdiri daripada beberapa NGO yang menamakan diri mereka PEWARIS, PERKASA yang pastinya penyokong UMNO@BN.

Namun begitu saya melihat seperti ada sesuatu yang bakal berlaku pada perhimpunan 1 Ogos nanti. Kenyataan-kenyataan daripada penyokong ISA seperti pakar lompat Datuk Ibrahim Ali membayangkan bahawa akan berlaku huru-hura pada himpunan 1 Ogos nanti. Adakah ini tujuan mereka? Pakatan Rakyat yang selama ini sering terlibat pelbagai demontrasi yang kadang-kadang mencecah ratusan ribu penyokong tidak pernah pun sekali membayangkan akan berlaku huru-hara dalam demontrasi yang dianjurkan. Sebaliknya pihak polis dan FRU yang sering melakukan provokasi dengan melepaskan gas pemedih mata dan air asid kepada peserta demontrasi kononnya mengawal keselamtan ( sebenarnya mengawal pemimpin Umno@BN).

Tetapi pihak pro ISA awal-awal lagi membayangkan akan berlaku huru-hara dan suasana tidak terkawal. Saya mengingatkan kepada semua yang terlibat dalam himpunan mansuhkan ISA agar sentiasa berhati-hati dengan sebarang provokasi. Mungkin himpunan ini akan 'dibenarkan' oleh pihak polis agar berlaku pertembungan di antara dua pihak. Bila keadaan tidak terkawal maka senanglah pihak polis menggunakan sebagai alasan untuk mengheret pemimpin Pakatan Rakyat khasnya dan tidak mustahil dalam agenda Operasi lalang 2.

1 comment:

Anonymous said...

masing2 nak tegakkan pegangan masing-masing...itu ler demokrasi