06 July 2009

UMNO SEMAKIN PEMURAH DI MANEK URAI


Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak sebelum ini meminta Umno tidak lagi menabur projek 'Mee segera' di dalam mana-mana pilihanraya kecil atau umum kerana pendekatan tersebut menurut beliau sudah tidak dapat diterima pada masa kini.

Tetapi itu semua hanya omong-omong kosong kerana projek mee segera bukan sahaja tidak berkurangan malah semakin mencurah-curah. Saya tidak pasti sama ada Umno di peringkat bawahan tidak mengikut arahan Najib atau semua projek mee segera yang makin menjadi-jadi kebelakangan ini mendapat restu dari Najib sendiri.

Terkini Umno yang bertanding di Manek Urai menunjukkan sikap 'pemurah' mereka setiap kali pilihanraya dengan memberi bantuan dan projek segera.

Seramai 6,142 pelajar sekolah rendah, menengah dan sekolah Arab di Manek Urai mendapat perhatian Kementerian Pelajaran yang akan memberikan mereka bantuan uniform dan beg sekolah secara percuma.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Mustapa Mohamed berkata pemberian itu telah dinyatakan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada beliau beberapa hari lalu sebagai tanda ingatan kementerian berkenaan.

Tanda ingatan? Kenapa hanya di Manek Urai dan dipilih ketika sedang sibuk-sibuk pilihanraya kecil? Nampaknya Umno merasakan penduduk di Manek Urai yang tinggal di luar bandar boleh diperbodohkan oleh mereka untuk meraih undi. Ternyata Umno sudah kontang idea dan strategi bagaimana untuk memulihkan keyakinan rakyat kepada mereka.

Tetapi saya yakin, penduduk di Manek Urai cukup bijak berpolitik dan tidak akan lupa dengan amanat Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat. Beri duit ambil, beri gula kacau, bagi kain pakai...Undi pakat-pakat pangkah bulan....

1 comment:

Suhaimi Said said...

Kalau tak ada projek mee segera dan tak rasuah, bukan UMNO namanya.
Apa UMNO bagi, ambik. Tapi undi adalah untuk PAS!