25 August 2009

SPR AKAN BATALKAN KEMENANGAN CALON PAS?


Pengundian di Pilihanraya Kecil Permatang Pasir sedang rancak berlangsung. Sehingga kini belum ada adegan yang tidak diingini berlaku. Berdasarkan undian di laman web sama ada pro Umno atau pro Pas menunjukkan calon Pas, Ustaz Salleh Man selesa mendahului dengan mendapat lebih 80% undi.

Perkembangan sehingga hari akhir kempen menunjukkan sokongan menggalakan kepada calon Pas terutama di kalangan bukan Islam yang dijangka menjadi penyumbang terbesar kepada kemenangan calon Pas. Calon Umno@BN dilihat tidak lagi terlalu mengharap 'kejutan' yang bakal dilakukannya di Permatang Pasir tetapi memadai menurut beliau jika dapat menyusutkan majoriti yang dimenangi oleh calon Pas sebelum ini, Allahyarham Dato Hamdan Mohamad.

Bagi pemimpin Umno terutama Tan Sri Muhyidin Yassin dan Datuk Zahid Hamidi kemenangan di Permatang Pasir adalah sangat penting bagi membuktikan wibawa dan pengaruh masing-masing yang mendapat kepercayaan daripada Datuk Seri Najib untuk mengetuai jentera kempen pilihanraya kecil kali ini.

Pilihanraya ini penting bagi Umno untuk mengukur sejauh mana isu 'pengkhianat Melayu' yang dilemparkan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya memulih dan mengembalikan sokongan orang Melayu kepadaUmno. Saya yakin isu 'pengkhianat Melayu' yang dimulakan oleh Muhyiddin akan tenggelam selepas ini jika Umno tewas teruk di lokaliti majoriti Melayu.

Berdasarkan senario semasa di Permatang Pasir, Pakatan Rakyat dijangka tidak bermasaalah untuk meneruskan momentum kemenangan pasca pilihanraya umum kepada 7-1 dari segi agregat.

Tetapi kenyataan Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusuf bahawa SPR akan bertindak tegas dengan membatalkan kemenangan mana-mana politik yang bertanding jika masih berkempen pada hari pengundian mungkin akan digunakan untuk memerangkap dan membatalkan kemenangan calon Pas di Permatang Pasir. Jika itu berlaku, maka inilah hari paling malang dalam sejarah demokrasi negara.


No comments: