22 December 2009

LAGI ENJIN JET TUDM HILANG!


Memalukan, bukan sebuah tetapi dua buah! Itulah yang berlaku kepada enjin jet pemintas TUDM F 5E yang satu ketika menjadi jet pejuang kebangaan negara. Panglima Angkatan Tentera Tan Sri Azizan Ariffin mendedahkan enjin jet F5E kedua hilang selepas kira-kira lima bulan kehilangan enjin jet yang pertama. Siasatan yang dijalankan menunjukkan bahawa enjin jet yang kedua ini dijual di negara Eropah. Enjin jet F5E pertama sebelum ini dipercayai dijual di negara Amerika Selatan.

Kehilangan enjin GE J85-21A digunakan pesawat tempur F-5E milik TUDM berpangkalan di Skuadron Ke-12 Scorpion Pangkalan Udara Butterworth itu dipercayai didalangi individu sama yang didakwa terbabit kehilangan enjin pertama.

Ini jelas menunjukkan betapa longgar dan rapuhnya sistem keselamatan dan pertahanan negara. Jika perkara ini berlaku di luar negara sudah pasti Menteri Pertahanan dan Panglima Angkatan Tentera akan meletak jawatan untuk menunjukkan rasa bertanggungjawab. Tetapi apa yang berlaku di negara ini, Menteri Pertahanan, Datuk seri Zahid Hamidi terus menyalahkan prosedur keselamatan yang menjadi punca kehilangan yang berlaku.

Begitu juga apabila Kapal Pengangkut KD Inderapura terbakar baru-baru ini, litar pintas dan pendawaian elektrik yang dipersalahkan. Faktor kelalaian dan kecuaian dalam aspek penyelengaraan, baik pulih dan pemantauan tidak diberi perhatian. Apakah menteri berkenaan akan memberi alasan yang sama jika berlaku lagi kehilangan dan tragedi yang menimpa aset keselamatan negara?

No comments: