25 December 2009

SIAPA DULU AKAN PECAH PERUT?


Biar pecah di perut jangan pecah di mulut. Itu peribahasa Melayu. Tapi hari ni dah terbalik, biar pecah di mulut jangan pecah di perut.Bagi saya pecah di mulut tak merbahaya berbanding pecah di perut. Macam orang kena penyakit apendiks kronik, selagi tak pecah peluang untuk sembuh dan diselamatkan adalah cerah. Berbanding kalau dah pecah perut, boleh lah panggil ahli keluarga dan sanak saudara untuk tulis wasiat.

Maka bahayanya pecah perut menyebabkan satu Malaysia riuh rendah bila Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengajak umat Islam khususnya di Kelantan berdoa sehingga mereka yang merampas hak rakyat Kelantan untuk mendapat royalti petroleum sampai pecah perut.Hanya mereka yang faham kiasan sahaja faham apa yang dimaksudkan TGNA 'berdoa sampai pecah perut'.

Maka ramai orang Umno sama ada yang kecil dan besar termasuk 'ulama terompah kayu' mempertikaikan doa TGNA itu. Katanya Islam tak mengajar untuk mendoakan seseorang ditimpa bala. Mereka yang bercakap macam tu sebenarnya mengaji kitab tak habis atau guru mereka mati sebelum habis belajar bab doa!

Hari ini kesan doa TGNA dan rakyat Kelantan serta rakyat Malaysia teraniaya mula terasa tempiasnya walaupun tak sampai lagi pecah perut. Sekurang-kurangnya mereka yang terlibat mula rasa senak perut. Mana tidaknya, isu kehilangan enjin jet F5E sudah cukup menggemparkan bukan sahaja di Malaysia tetapi menjadi lawak jenaka seluruh dunia. Menteri Pertahanan ketika itu, Datuk Seri Najib Tun Razak kini terus didesak untuk meletak jawatan. Menteri Pertahanan ketika ini, Datuk seri Zahid Hamidi menyifatkan pihak yang bertanggungjawab adalah penderhaka. Kepada siapa ditujukan, Zahid lebih maklum tentangnya.

Begitu jua dengan kemenangan majoriti tipis 3 undi dalam kelulusan Belanjawan 2010 di parlimen baru-baru ni menyebabkan ramai pemimpin Umno@BN hampir pecah perut dan senak perut sampai sekarang.

Saya yakin lebih banyak lagi pendedahan, penyelewengan dan skandal akan dibongkar untuk pengetahuan umum tidak lama lagi. Apa yang berlaku menjadi peringatan kita semua bahawa jangan pandang remeh pada doa mereka yang dizalimi. Nabi. SAW sudah mengingatkan, doa mereka yang dizalimi tidak ada hijab di sisi Allah SWT. Kita tunggu siapa dulu yang akan pecah perut!

No comments: