28 March 2010

INIKAH BAKAL PRESIDEN MCA? MCA KINI BERPECAH TIGA


Keputusan siapa yang memenangi kerusi presiden MCA akan diketahui bila-bila masa dari sekarang. Pelbagai spekulasi mula tersebar siapa yang menang dan siapa yang bakal tersungkur. Spekulasi tetap spekulasi boleh jadi betul dan mungkin salah.

Apa yang pasti yang bukan lagi spekulasi yang kini menjadi realiti MCA sekarang berpecah tiga. Sudah ada tiga kem dalam MCA iaitu kumpulan Ong Tee Keat, Chua Soi Lek dan Ong Ka Ting. Jika sebelum ini MCA hanya berpecah dua di antara pertarungan Chua Soi Lek dan Ong Ka Ting. Pastinya selepas pemilihan MCA hari ini MCA makin bergolak dan berkecamuk. Bila berlaku pergolakan dan MCA pastinya BN juga bakal menerima nasib yang sama. Adalah sukar dalam keadaan sekarang untuk menyatukan MCA. BN boleh berlakon bahawa wujud perpaduan di kalangan mereka tetapi mereka perlu ingat pengundi dan rakyat di luar bukannya tunggul yang tetap memilih calon BN seperti 20-30 tahun dulu.

Siapa pun yang menang dalam pemilihan MCA ini nanti sudah tidak membawa apa-apa makna lagi, rakyat sudah cukup muak dan bosan dengan apa yang berlaku. Pastinya mereka akan beralih angin kali ini maka senario yang berlaku memberi isyarat cukup jelas tentang kemenangan kepada Pakatan Rakyat dalam piliahnraya akan datang.

Tetapi selalu diingatkan, Pakatan Rakyat mesti kuat dan jitu disebabkan oleh kekuatan dan muafakat sesama sendiri dan bukan semata-mata akibat kehancuran dari pihak lawan.

1 comment:

azman kamarul said...

PR perlu kuat serta menunjukkan commitment tinggi untuk mengubah senario dalam negara ini.Jika ini berlaku siapa pun yang menjadi presiden MIC,MCA dan UMNO itu adalah nyamuk sahaja.

Mereka telah jelas berpecah belah....