16 September 2008

ISU SERBAN ? KENAPA ISA TAK DIGUNAKAN ?



Seorang pelajar pondok yang disaman kerana menunggang motosikal dengan memakai serban diperintahkan Mahkamah Majistret di sini semalam untuk membela diri terhadap tuduhan itu.

Majistret Tengku Amalin Ais'shah Putri Sultan Ismail Petra memutuskan demikian setelah mendapati pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Ahmad Nasir Darus (gambar), 27, dan menetapkan 24 November ini untuk perbicaraan.
Semasa dihadapkan ke mahkamah pada 4 November 2007 lalu, pelajar Pondok Pasir Tumboh itu tidak mengaku bersalah dan minta dibicarakan atas kesalahan yang dilakukan pada 20 September 2007 di Jalan Pasir Tumboh dekat sini.

Ahmad Nasir disaman kerana menyalahi Kaedah 4 Motosikal (topi keledar) 1973 dan dihukum mengikut Seksyen 119(2) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang dibaca bersama dengan Seksyen 128(1) akta sama.

Jika sabit kesalahan, dia boleh didenda sehingga RM2,000 atau penjara sehingga enam bulan.

Kes ini menarik perhatian kerana ia menyentuh tentang sensitiviti agama Islam . Seolah –olah wujud diskriminasi dalam soal agama. Hal ini kerana dalam masa yang sama lelaki sinkh yang ‘berserban’ tidak dikenakan sebarang tindakan jika tidak memakai topi kaledar. Alasan polis yang menahan bahawa pelajar berkenaan belum ‘lebai’ sama sekali tidak boleh diterima.Pemakaian serban adalah sunnah nabi SAW bukan soal ‘lebai’ atau tidak lebai.

Saya tidak berniat untuk mempertikaikan pemakaian ‘serban’ oleh lelaki sinkh yang tidak perlu memakai topi kaledar sewaktu menaiki motorsikal kerana itu pakaian dan kepercayaan agama mereka. Namun dalam masa yang sama, pihak berkuasa perlu meyedari bahawa pemakaian serban adalah salah satu amalan yang digalakkan dan menjadi sunnah Nabi SAW.

Dalam hal ini, pihak berkuasa yang perlu dipersalahkan kerana tidak peka dengan isu dan hal yang berkaitan dengan ajaran Islam.sekiranya Taresa Kok EXCO Kanan Selangor dikenakan ISA kerana didakwa terlibat dalam petisyen isu azan yang menyentuh isu agama Islam di masjid Kinrara Puchong, bagaimana pula mereka yang mempertikaikan pemakaian serban yang menjadi simbol agama yang merupakan sunah Nabi SAW ?

Tindakan ini sebenarnya menggambarkan bahawa isu penahanan ISA kerana menggugat dan menyentuh isu agama merupakan satu alasan kerajaan untuk ‘menghalalkan’ tindakan mereka. Apa yang berlaku menunjukkan kerajaan tidak konsisten dalam mempertahankan kesucian dan status Islam sebagai agama rasmi Malaysia.

No comments: