16 September 2008

IDEA PERALIHAN KUASA BERLAKU APABILA PEMIMPIN TIDAK MENGIKUT PETUNJUK AL QURAN

(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil).            ( Al –Baqarah : 185 )


 

Hari ini semua tertumpu kepada pengumuman yang bakal dibuat oleh Datuk seri Anwar Ibrahim berkaitan pembentukan kerajaan baru. Tengku Razaliegh Hamzah dijadualkan akan membuat sidang akhbar berasingan berkaitan dengan peralihan kuasa.

Media massa hari ini pula semakin sibuk mengentam dan memanipulasi isu peralihan kuasa. Semalam utusan DSAI ke Putrajaya mengutus surat kepada Perdana Menteri. Di antara kandungan suarat tersebut meminta agar peralihan kuasa dilakukan secara aman tanpa wujud sebarang ketidakstabilan dan implikasi negatif kepada Negara.

Semua ini tidak akan berlaku jika pemimpin yang diberi kuasa dan amanah melaksanakan tanggungjawab mengikut petunjuk Al Quran. Malangnya ini tidak berlaku. Ayat Al Quran sering dijadikan sebagai alunan di majlis rasmi kerajaan atau upacara kebesaran Islam. Malangnya, petunjuk Al Quran tidak dijadikan panduan dan ikutan dalam pemerintahan.

Natijahnya berlaku amalan rasuah berluasa, penyelewengan wang rakyat, pembaziran ( contoh makan angin di Taiwan ), penindasan dan segala macam bentuk salah guna kuasa. Akhirnya, rakyat sudah tidak mampu berdiam diri dan bangkit menyatakan suara hati yang diterjemahkan dalam Pilihanraya Umum ke 12 pada 8 Mac lalu.

Hari ini sekali lagi majoriti rakyat menunggu untuk melihat pembentukan kerajaan baru dapat direalisasikan. Sekiranya pemimpin kerajaan yang ada benar –benar mengikut petunjuk Al Quran idea peralihan kuasa pasti tidak akan berlaku.

Semoga kerajaan baru yang terbentuk nanti akan benar –benar menjadikan Al Quran sebagai petunjuk dan panduan. Selamat Menyambut Nuzul Al Quran dan Selamat Hari Malaysia 16 September 2008.

No comments: