12 November 2008

APABILA NAJIB BERCAKAP BAB IKHLAS-MALAYSIAKINI


Datuk Seri Najib Razak meminta semua pasar raya besar agar secara ikhlas melakukan penurunan harga dan bukan kerana sekadar mengikut arahan kerajaan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, penurunan harga yang dilakukan dengan tulen akan memberi manfaat yang besar kepada rakyat selepas mereka terbeban oleh krisis ekonomi global kebelakangan ini.

“Penurunan harga oleh pasar raya besar seperti Mydin, Giant dan Carrefour dapat dilakukan dan rakyat boleh menikmati penurunan harga ini serta memperoleh manfaat darinya,” katanya ketika melancarkan Kempen Penurunan Harga Carrefour Malaysia di sini, hari ini.

Dalam masa yang sama adakah Najib juga turut ikhlas dalam menggurangkan bebanan yang ditanggung rakyat selama ini? Harga minyak sudah berada di bawah paras $US 60, jika Najib selaku Menteri Kewangan yang dicanang bakal PM ikhlas membantu dan membela nasib rakyat sudah lama rakyat dapat menikmati harga yang lebih rendah sekarang.

Selain itu, adakah Najib sewaktu menjadi Menteri pertahanan benar-benar ikhlas dalam soal keselamatan anggota tentera dan keselamtan negara semasa memutuskan tender pembelian helikopter Eurocopter bagi menggantikan Nuri? Harga yang mencurigakan sehingga dua kali ganda menyebabkan pembelian tersebut ditangguhkan dengan menjadikan kegawatan ekonomi sebagai alasan.Jika keselamatan negara dan anggota tentera adalah mengatasi segala-galanya kerajaan tidak sepatutnya menangguhkan pembelian ini.

Begitu juga adakah Najib benar-benar tulus ikhlas bahawa tidak ada sebarang komisyen ditawarkan kepada mana-mana pihak dalam pembelian kapal selam Scorpene seperti yang didakwa dalam akuan bersumpah pensyiasat persendirian P Balasundram dan Raja Petra Kamarudin sehingga membawa kepada pembunuhan kejam warga Monggolia, Altantuya Sharibu? Jika Najib benar-benar ikhlas beliau tidak perlu gentar jika nama disebut dalam perbicaraan atau diminta hadir sebagai saksi pada Januari nanti. Mahkamah adalah tempat terbaik untuk menguji dan mengukur sejauh mana keikhlasan beliau dalam kes ini.

Dalam masa yang sama adakah Najib layak bercakap bab keikhlasan jika semasa pembentangan peruntukan tambahan di Parlimen dengan jumlah RM 7 Bilion beliau tidak mahu sebarang sesi soal jawab semasa pembentangan? Akhirnya Najib terpaksa menanggung malu apabila peruntukan tambahan tidak dapat dilaksanakan kerana tidak mematuhi peraturan dewan.

Bukan bermakna saya tahu membaca apa di dalam hati orang lain sama ada ikhlas ataupun tidak. Tetapi, kalau kita bercakap cermin-cerminlah diri sendiri. Adakah kita buat apa yang kita cakap atau bercakap tidak serupa bikin?

Firman Allah SWT:

Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan. ( Surah Ass-Shoff: 2-3 )

1 comment:

Anonymous said...

Sekiranya Najib benar-benar tidak terlibat dalam kes Altantuya, beliau tidak perlu gusar jika namanya disebut dalm mahkamah dan dipanggil untuk jadi saksi... Jika benar beliau tidak bersalah, buktikan beliau tidak bersalah..