07 November 2008

KES ANWAR : PEGUAM NEGARA WAJAR LETAK JAWATAN-MALAYSIAKINI


Mahkamah seksyen Kuala Lumpur hari ini memutuskan perbicaraan kes liwat Datuk seri Anwar Ibrahim akan kekal dibicarakan di mahkamah seksyen. Hakim SM Komathy Suppiah memutuskan bahawa sijil yang ditanda tangani oleh peguam negara,Tan Sri Abdul Gani Patail untuk memindahkan kes berkenaan tidak sah.

Peguam Negara wajar meletak jawatan serta merta. Pertama kerana melanggar arahan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Badawi supaya peguam negara dan ketua polis negara tidak terlibat dalam perbicaraan ini.

Kedua, terbukti kredibiliti beliau sebagai peguam negara telah musnah bila hakim memutuskan kes ini kekal di mahkamah seksyen.

Tidak ada cara lain yang lebih sesuai selain daripada meletak jawatan sekaligus dapat memulihkan institusi perundangan negara.

Malah tindakan beliau sebelum ini yang dilihat sering bersekongkol dengan pihak pemimpin BN dengan membuat pendakwaan terpilih menyebabkan rakyat di negara ini telah hilang keyakinan kepada Ghani Patail untuk meneruskan tugas sebagai peguam negara.

1 comment:

Unknown said...

Esok Botak resign, follow by Abdul Gani... Hurray.....