19 November 2008

UNIVERSITI DI MALAYSIA SEMAKIN TIDAK SELAMAT?-MALAYSIAKINI

Tidak cukup dengan imej buruk yang terpalit akibat merudumnya ranking Intitusi Pengajian Tinggi Awam(IPTA) di Malaysia dari senarai 200 universiti terbaik di dunia, keadaan itu bertambah memalukan apabila kejadian jenayah di IPTA di negara ini semakin membimbangkan.

Jika sebelum ini negara pernah dikejutkan dengan rompakan bersenjata di bank yang terletak di Perdana Siswa dalam kampus induk Universiti Malaya beberapa tahun lalu tetapi kejadian itu seolah-olah tidak diambil ikhtibar oleh pihak pentadbiran universiti untuk mengetatkan kawalan keselamatan.

Misalnya kejadian pecah masuk ke kediaman pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM) yang menyebabkan ramai pelbagai kehilangan harta benda seperti laptop dan barang berharga yang lain.

Sebelum ini, banyak kes jenayah yang dilaporkan berlaku di kampus berkenaan termasuklah rogol, orang minyak, kecurian motorsikal dan yang terbaru, kecurian komputer riba.

Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) dalam satu kenyataan menyifatkan kejadian jenayah lebih kepada kawalan keselamatan yang longgar di samping ciri fizikal kolej kediaman yang memudahkan penjenayah sama ada orang luar atau mahasiswa sendiri, untuk melakukan jenayah tersebut.

Terbaru apa yang berlaku di kampus induk UiTM Shah Alam kelmarin. Kali ini perompak terlibat lebih berani dan nekad dengan memasuki kediaman pelajar di waktu siang hari ketika pelajar sedang tidur.

Salah seorang pelajar menceritakan bahawa dia mengalami trauma akibat peristiwa tersebut.Sollehin Adnan, 20, memberitahu bahawa dia diikat kaki dan tangan serta diugut bunuh dalam kejadian rompakan di bilik asramanya pukul 11.40 pagi kelmarin.

Kejadian yang berlaku tidak boleh dianggap kes terpencil kerana ia berlaku di institusi yang menjadi lambang kejayaan dan kemegahan negara. Sampai bila perkara ini akan terus berlaku? Apa yang Datuk Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi lakukan bagi mengatasi masalah ini dari tidak berlaku pada masa akan datang? Adakah hendak menunggu ada nyawa pelajar melayang baru terhegeh-hegeh nak bertindak?

No comments: