27 April 2009

UMNO@BN TRAUMA DENGAN PILIHANRAYA


SPR telah membuka gelanggang pertarungan pada 31 Mei ini di Penanti. Bermakna satu pilihanraya kecil akan dilangsungkan. Pas, melalui Pengarah Pilihanrayanya Dato Mustafa Ali berkata Pas akan memberi laluan dan keutamaan kepada PKR bertanding di Penanti atas dasar semangat kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

Insyallah jentera Pas daripada semua peringkat akan turun beramai-ramai untuk memastikan kemenangan calon Pakatan Rakyat walaupun siapa sahaja yang bakal dicalonkan.

Umno@BN bagaimana? Nampaknya terus berdolak dalik sama ada bertanding atau tidak. Dato Seri Najib berkata Biro Politik akan buat keputusan. Tetapi perlu diingat, keputusan muktamad adalah pada Najib sendiri selaku presiden Umno. Bermakna Najib boleh menerima atau menolak apa juga keputusan Biro Politik Umno. Tak payahlah mencari 'kambing hitam' untuk mengelak daripada bertanding di Penanti.

Jika Umno@BN tidak bertanding, mereka patut merasa malu kerana seorang nenek seperti Maimun Yusof,90 tahun lebih berani daripada mana-mana pemimpin Umno@BN yang ada pada hari ini apabila bertanding secara solo melawan ayam tambatan Pas Tuan Hj. Mohd. Sabu dalam PRU ke 12 lalu.

Begitu juga dengan Hanafi Mamat, presiden parti kecil seperti AKIM juga tidak gentar bertanding dalam PRK seperti yang ditunjukkan di Permatang Pauh dan Kuala Terangganu walaupun hilang wang deposit atas dasar hak bertanding dalam sistem negara demokrasi.

Tetapi Umno yang mengaku sebagai gergasi politik negara satu ketika dahulu kelihatan trauma untuk bertanding dalam pilihanraya kali ini. Saya cukup yakin Umno@BN hari ini cukup tertekan dalam menghadapi mana-mana pilihanraya terutama faktor penolakan kaum bukan Melayu yang hari ini secara terbuka dan berterus terang menolak Umno@BN. Umno@BN menyedari undi teras mereka di kalangan orang Melayu tidak memadai untuk menyekat kemaraan Pakatan Rakyat dalam arus politik negara.

Dalam mana-mana PRU atau PRK di kawasan yang pengundi yang terdiri daripada 30-50% bukan Melayu saya berani mengatakan bahawa peluang Umno@BN untuk menang adalah tipis. Berdasarkan bahawa pengundi 'tegar' Pas sama sekali tidak akan memberi undi kepada Umno@BN.

Justeru itu tidak mengejutkan apabila Umno@BN hari ini seperti kehilangan bisa dan sengat dalam berhadapan perpaduan serta muafakat Pakatan Rakyat. Isu hari ini bukan lagi isu pembangunan serta perubahan atau pembaharuan dalam Umno@BN. Isu hari ini majoriti rakyat sudah cukup muak dan meluat dengan Umno@BN. Rakyat sebenarnya tidak sabar untuk menunggu tarikh PRU ke 13 diumumkan. Semua ini menambah derita dan trauma kepada Umno@BN!

No comments: