12 May 2009

KEADAAN TAMBAH BERCELARU DAN HARU BIRU DI PERAK

Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan rayuan bekas Menteri Besar Kudeta Datuk Zamry Abdul Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Rayuan Khas semalam yang mengistiharkan Dato Seri Ir Nizar Jamaludin sebagai Menteri Besar yang sah.

Seperti yang saya catatkan semalam, apa juga keputusan Mahkamah sama ada di peringkat Mahkamah Tinggi, Rayuan dan Persekutuan sama ada memihak kepada Nizar atau Zamry tidak akan menyelesaikan konflik di Perak selagi DUN tidak dibubarkan.

Keputusan Mahkamah Rayuan sekali lagi meletak rakyat Perak berada dalam dilema dan menjadi mangsa gara-gara kegelojohan Umno merampas kuasa di Perak. Justeru itu Umno@BN cukup takut dan gentar berhadapan dengan pilihanraya semula di Perak kerana menyedari nasib yang bakal menimpa mereka. Oleh itu mereka akan mencari seribu satu helah dan dalih untuk mengelakkan berlaku pilihanraya semula di Perak.

Keputusan Mahkamah Rayuan sebentar tadi sama sekali tidak mengubah keputusan Mahkamah Tinggi bahawa Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang sah. Hanya orang yang tak ada maruah dan perasaan sahaja seperti Zamry yang sanggup mengaku bahawa dia masih menjadi Menteri Besar.

3 comments:

MIBU BULAN. said...

Mahkamah Rayuan hanya menangguhkan keputusan mahkamah Tinggi, tetapi bukan Membatalkannya.... Ini bermakna Datk Sri Ir. Nizar masih MB yang sah....

Anonymous said...

harap tiada mana-mana pihak memutarbelitkan keputusan Mahkamah Tinggi semalam dan keputusan Mahkamah Rayuan hari ini untuk kepentingan sesiapapun.Oleh kerana kedua-dua belah pihak telah memilih menggunakan saluran mahkamah maka hormatilah dan patuhilah keputusan-keputusan itu sewajarnya. Kalau sesiapapun ingin mengupas keputusan itu ikutlah lunas yang benar. Rakyat jangan diperkotak katikkan lagi. Perasaan rakyat usah diuji lagi. Cukuplah.Makmurkanlah negeri dan negara kita yang tercinta ini.

Anonymous said...

"harta bukanlah milik kita...,
milik kita hanyalah rezeki,

kalau kurang, mencarilah...,
kalau lebih, memberilah.

View Profile: Rantong™