06 May 2009

SURUH PAKAI BAJU HITAM PUN SALAH?


Hanya kerana meminta rakyat Malaysia berpakaian hitam sebagai tanda protes kepada sistem demokrasi yang disifatkan telah berkubur, jurucakap Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) Wong Chin Huat telah ditahan polis dibawah Akta Hasutan malam tadi.

Dalam sidang media di Dewan Perhimpunan Cina di ibu negara semalam, bersih telah meminta agar
seluruh rakyat Malaysia untuk berkabung pada 7 Mei 2009 (Khamis) dengan berpakaian hitam ke pejabat, ke sekolah, ketika beriadah mahupun di rumah bagi menunjukkan kepada Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak tanda ' 1 Malaysia GELITA'.

Tangkapan terbaru mengikut Akta Hasutan ini sekali lagi membuktikan ketakutan kerajaan tentang kebangkitan suara hati rakyat Malaysia. Semua ini membuktikan pembaharuan 1 Malaysia hanyalah gimik dan omong-omong kosong.

Apa lagi erti demokrasi kalau segala hak dan kebebasan rakyat dicabuli dan dinafikan. Sebelum ini pelbagai hak rakyat yang dijamin dalam negara yang mengamalkan demokrasi sebenar seperti hak berhimpun, hak bersuara, berpolitik sering dinafikan oleh kerajaan Umno@BN hari ini.

Tindakan ini sekali lagi memalit tompok hitam kepada demokrasi negara. Apa yang dilakukan oleh kerajaan Umno@BN tidak mampu memulihkan kegawatan politik yang ada sebaliknya akan meningkatkan kebencian rakyat untuk mempercepatkan hayat kerajaan yang ada.

No comments: